Tuesday, July 8, 2014

Peti #102 : Sebenarnya Cita-cita Saya...




Assalamualaikum. Salam 10 Ramadhan.

Sejujurnya makin hari makin tak tahu nak berblog tentang apa. Nak cerita apa, nak bagitahu apa, nak borak-borak pasal apa...

Bila puasa, perut pun ada rasa lapar semacam. Dah masuk tengahari, mata pun dah start menyetim pulak...heh!

Baiklah, nak cerita tentang cita-cita. Entah macam mana boleh tersangkut pasal cita-cita pula.

Sedari kita kecil, kita diajar untuk punya cita-cita. Pastinya cita-cita yang hebat dan menampakkan kita berjaya dan dipandang mulia. Bahkan sedari kita dalam rahim emak lagi, emak bapak kita dah ada angan-angan apa yang kita bakal jadi bila kita besar nanti.

Masa kita sekolah rendah seakan wajib cikgu akan tanya pasal cita-cita kita. Macam-macam jenis pekerjaan yang kita akan dengar dari rakan-rakan kita. Seingat saya, semasa kecil cita-cita saya memang kerap berubah. Bila ditanya kejap-kejap nak jadi Cikgu, nak jadi Doktor, nak jadi Saintis dan macam-macam lagi.

Masuk alam sekolah menengah, masih tak tetap pendirian lagi. Siap ada tambahan lagi koleksi cita-cita. Tertambah cita-cita menjadi Pelukis pula. Entah, sebab minat melukis kan...

Habis SPM, result saya tidaklah elok mana, tapi alhamdulillah bersyukur dengan cukup-cukup makan. Bila apply borang UPU, emak suruh saya mohon jurusan Pengurusan Maklumat sebagai pilihan pertama. Time tu, ikutkan aja pilihan emak.

Alhamdulillah, saya diterima belajar dengan jurusan pilihan pertama saya. Tiga tahun saya tamatkan Diploma. Sehinggalah saya melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah, saya memilih jurusan Pengurusan Perpustakaan dan Maklumat.

Sebenarnya, bila dah masuk U, dah tidak terfikir pun soal cita-cita lagi. Cuma mahu struggle untuk pass exam (hahaha...ye sangatlah). Apa pun saya bersyukur, dengan jurusan pilihan emak, saya dapat juga merasa disenaraikan pelajar terbaik untuk diploma dan ijazah. Ini yang tak pernah saya dapat sewaktu di sekolah. Mungkin bila dah masuk U, jauh dari keluarga buat saya lebih tekad untuk belajar.

Dan akhirnya, inilah saya sekarang, seorang PUSTAKAWAN. Cita-cita inilah yang tak pernah saya terfikir atau mahukan langsung semasa saya kecil-kecil dulu.

Saya tak pernah dengar lagi anak-anak sekarang bercita-cita menjadi seorang PUSTAKAWAN. Mungkin kerjanya tak glamor, bunyinya agak pelik dan tidak cool bagi anak-anak sekarang. Persepsi seorang PUSTAKAWAN hanya mengecop buku. Itu saja.

Tapi setelah saya belajar dalam bidang ini, boleh saya katakan, PUSTAKAWAN kerjanya pelbagai. Boleh jadi anda akan menjadi kerani, akauntan, doktor, penyelidik, terlibat dengan customer service, marketing dan menjadi pemimpin.

Dan sebenarnya cita-cita saya adalah PELBAGAI = PUSTAKAWAN

Hehehehehe.....!



No comments:

Post a Comment