Wednesday, September 26, 2012

Peti #62 : Pengalaman

Dari saya


Saya tak tahu hari Rabu ini semacam idea menulis itu datang tiba-tiba. Cuma nak kupas dari perspektif sendiri mengenai pengalaman.

Pengalaman itu berdiri atas kata dasar ia sendiri. Tidak seperti kita ambil contoh 'kakitangan' (pekerja) yang punyai dua kata dasar (kaki + tangan). Betul kan?

Okey, jom layan sekejap saya merapu.

Masa saya kecil, like macam umur 12 tahun saya suka mengumpul sticker, macam-macam sticker. Paling banyak sticker mickey, sticker emoticon, sticker hello kitty.  Bila masuk sekolah menengah saya suka kumpul tisu muka yang ada bau wangi tu. Sanggup pergi kedai buku di bandar semata-mata nak beli tisu tu sebab kedai lain takde jual tisu tu. Lepas tu berjangkit pulak dengan hobi salah seorang kakak saya yang suka mengumpul setem dan sampul surat hari pertama pada ketika itu. Tapi hobi tu semua tak kekal lama.

Sehingga ke hari ini saya masih punya hasrat dan keinginan buat satu koleksi mengumpul sesuatu. Bertuntas dari main mesej dengan seorang sahabat semalam, ada istilah 'kumpul sampah' yang dia keluarkan. Jadi saya lebih suka tukarkan di sini, sampah yang dimaksudkan itu adalah sampah yang bernilai. Its like di desktop, trash yang kita put dalam recycle bin tapi tak tekan butang empty. Kita simpan, sampailah ketikanya kita mungkin akan delete benda tu forever and ever.

Hasrat saya sekarang ialah mengumpul hasil lukisan saya. Yang mana sempat saya akan simpan dalam satu koleksi peribadi. Arwah abang saya pernah cakap kat saya, ambil tempahan lukisan tu juallah sekali. Saya katakan pada dia biarlah saya simpan, kalau ada yang hendak tengok lukisan saya yang tak seberapa ni, saya boleh kongsikan di facebook dan lain-lain medium. Sebab itu kawan-kawan yang minta saya lukiskan gambar mereka, saya tak poskan, saya cuma upload gambar tu di facebook. Sebab saya sayang lukisan saya. Itu adalah mengumpul sampah. Tapi PENGALAMAN tu pun sampah ke?

Okey, sekarang saya nak masuk bab PENGALAMAN. Apa kaitan PENGALAMAN dengan semua benda merapu di atas? Okey...okey... Saya cuba untuk kaitkan okey. Lain orang lain pengalaman. Pengalaman ni its not like awak mengumpul sampah-sampah yang boleh dilihat dengan mata kasar tu. Contohnya kalau awak kumpul sticker hello kitty, kebarangkalian Si A dan Si B pun ada sticker yang sama. Pengalaman adalah entiti yang totally berbeza. Awak seorang yang rasa, yang alami, yang hadapi, yang dengar, yang nampak. Itu pengalaman. Itulah sampah paling berharga. Tak ada kat mana-mana kecuali dalam diri, internal (intrinsic) yang boleh convert kepada external (extrinsic) melalui sharing. Haha..maaflah saya cuba nak cakap English lagi. Oh....

Saya mungkin dilahirkan dalam persekitaran yang suka mengumpul barang-barang, jadi hari ini saya cuba untuk menjadi marhean yang kumpul sebanyak mungkin pengalaman. Saya cuba untuk buat blog saya ni sarat dengan pengalaman saya. Saya nakkan kekuatan untuk buat itu, untuk buat ini, sebab saya nak kutip, kumpul dan ceritakan pengalaman saya pada awak-awak. Maybe bukan cerita in verbal pada orang, tapi cuba zahirkan dengan tulisan dalam blog cekeding ini. Cuma...cuma... saya sedar adakalanya terkurang sana-sini, penceritaan saya tidak sampai maksud. Betul kan?

Saya wonder benda-benda seperti 'Apakah permainan kanak-kanak zaman batu? Apa yang diorang main?'
Saya wonder 'Apakah rasanya menjadi seorang pemimpin hebat?'
Saya wonder 'Apakah rasanya menjadi seorang ibu atau seorang ayah?'

Saya selalu tertanya-tanya, sebab saya tak berpeluang hidup di setiap zaman, hanya secebis dari sebuah zaman.
Saya selalu tertanya-tanya, sebab saya tak berpeluang memainkan semua watak, hanya berpeluang memegang 2 3 watak dari ratusan topeng dunia.
Saya selalu tertanya-tanya, sebab saya tak pasti dapatkah saya merasai pengalaman yang semua orang dambakan?

Saya tahu saya tak berpeluang memainkan semua permainan kanak-kanak.
Saya tahu saya mungkin tak berpeluang memainkan peranan yang menjadi perhatian semua mata.
InsyaAllah, yang jadi ibu tu saya harap saya diberi peluang oleh Dia, cuma setiap ibu pun semuanya lain-lain pengalaman kan?

Sebab itulah saya nak kumpul dan tulis pengalaman yang saya lalui sepanjang hidup, sekadar yang boleh, untuk awak-awak baca. Bukan baca saja. Mudah-mudahan yang mana baik dapat dicedok dan dijadikan panduan. Boleh buat comparison antara pengalaman awak-awak dan pengalaman saya. Macam tu lebih baik kan?

Kalau mungkin berpeluang ada anak cucu nanti, Umi dan Wan (nenek) nak awak-awak belajar macam mana Umi dan Wan pandang dan hadapi hidup ini. Erti dan makna yang itu Umi dan Wan dah lalui, yang ini Umi dan Wan dah hadapi. (Haha...saya harap kalau ada anak, biar dia panggil saya Umi..:D)

Pengalaman tu macam masa. Berharga. Tak boleh undur. Tak boleh gerak ke depan dan ke belakang. Tak boleh nak dicepatkan dan dilambatkan. Masa tu makin jauh tinggalkan kita. Macam masa muda, kita tak dapat nak kembalikan. Hanya dapat ceritakan pengalaman masa muda. Pengalaman yang kita dah lalui, dah rasa. Sebab itu kita wajar ambil iktibar dan belajar dari pengalaman. Guru is always being a guru, but experience is more valuable than what we've learnt in school. Experience is a true guru of life. Sebab guru pun mengajar berdasarkan pengalaman. Tidak mengajar apa itu pengalaman. :-) Itulah kata-kata dan mumbling dari saya petang ini. :-)

Sekian. Assalamualaikum.

Peti #61 : Gurau

Assalamualaikum. Hai awak-awak...lama tak tanya kabar kan. Sihat ke? Makin buncit ke? Atau makin slim? Makin berseri-seri ke? Cukup tidur tak malam semalam? Malam semalam tengok Keluarga Iskandar kat #105? Best kan!

Alhamdulillah if awak-awak masih sempat baca entri dalam blog saya yang cekeding ni, saya rasa tentulah awak-awak dalam kondisi kesihatan yang bagus kan. Doa saya biar kita semua superwin dalam urusan seharian. Baru-baru ni anak buah saya yang sorang tu demam sebab tumbuh gigi. Kesian. Tapi berbaloi tengok dia senyum ada 3 batang gigi comel. Sebelum ni dia asyik senyum nampak gusinya yang kosong je. Comel bila ada gigi kecik tu tumbuh. Ada senjata tumpul menggigit muka dan hidung orang.

Saya tak berani nak merapu/ bergurau lebih-lebih. Dalam agama Islam sendiri, bergurau berlebihan tu tak elok. Nanti timbul rasa duka / berdendam pulak.

Orang yang rapat dengan saya selalu tanya, saya nakal tak hari ni? Saya baik tak hari ni? Ada tak saya duk mengusik / menyakat orang-orang kat pejabat hari ni? Atau ada tak saya buat gedik-gedik hari ni?

Hmm...saya ni bukanlah seorang yang serius 24 jam. Mampu ke kita bermuka ketat 24 jam? Oh saya tidak. Dalam sehari = 24 jam tu, 1 jam saya akan merapu atau bergurau-senda, 23 jam itu saya ambil masa untuk yang lainnya (tidur, mandi, makan, solat etc.)

Saya ambil langkah menyopankan diri bila berhadapan dengan orang yang saya tak biasa, especially person that I've meet for the 1st time. Maaflah baru nak belajar-belajar cakap English...tak betul grammar ke, spelling ke, vocab ke..ampun ye...

Tahap gurauan dengan anak buah yang umur baru 5-6 tahun lain.
Tahap gurauan dengan mak n adik-beradik pun lain.
Tahap gurauan dengan rakan-rakan satu tempat kerja pun lain.
Tahap gurauan dengan big boss pun lain. (erk...tak beranilah kot nak bergurau)

Bergurau ni tengoklah orang, tengoklah tempat, tengoklah topik perbualan, tengoklah orang di sekeliling. Senang cerita, tengoklah KEADAAN. Kalau kau tengok mood seseorang tu ibarat api yang tengah marak, kau punya gurauan tu pulak ibarat kau simbah minyak gas kat api tu, lagilah api tu marak membara. Tak pasal-pasal kau yang kena balik.

Saya boleh terima orang bergurau dengan cara yang tidak mengaibkan saya. Tapi kalau dah main bab-bab sensitif tu contohnya kutuk mak bapak, kutuk fizikal kau secara kejam atau bagi komen yang maha menjengkelkan tentang diri kau, of course la kau akan rasa betapa kieamnya orang tu bergurau tak sayang mulut, tak sayang nyawa sendiri..erkkk!. Awalnya dia memang berniat untuk bergurau, bila kita dah terasa kecil hati dengan gurauan dia tu, kan dah jadi lain. Kan dah jadi dingin dan suram.

Pernah tak bila kita tengah rancak berborak, ada orang yang in between dalam perbualan tu bergurau dengan kita, tapi gurauan dia tu adalah gurauan yang kasar. Terus tiba-tiba kita terdiam. Diam sebab tak sangka dia bergurau macam tu. Pernah tak? Itu kan dah kes tersentap dengan gurauan.

Saya sendiri, belum pernah take the jokes too serious. Orang yang bergurau dengan saya pun masih selesa bergurau seadanya dengan saya. Dalam minda sedar saya ni, saya rasa gurauan saya tidaklah berbentuk prank yang hardcore. Mungkin saya amat bertuah dikelilingi oleh orang-orang yang senada dengan saya, bab bergurau. Rakan-rakan, jika gurauan saya terbuat kamu terasa, saya minta maaf. Kalau kita tengah cakap bab-bab feeling, bab-bab yang serius, in between tu saya hanya cuba nak neutralkan keadaan dengan sedikit gurauan. Janganlah merajuk. Janganlah tarik muka. Janganlah meninggi suara. Saya cuma bergurau. Saya minta maaf. Fahamilah dalam sehari tu, saya sendiri ada 23 jam untuk bermuka kelat dan serius. Dan tak semena-mena terbergurau dengan kamu untuk balance sejam itu. :-)

Menjelang umur 28 ini, saya pesan pada diri, saya tidak akan bergurau bukan-bukan dengan orang di sekeliling saya. Saya tak mahu menambah bekalan dosa di neraca penimbang.

Kita-kita ni (saya berpesan pada diri saya jugak) kalau nak bergurau tu berpada-padalah. Freedom to speak out dan freedom to write tu memang ada beza. Bergurau secara percakapan dengan kawan-kawan memang berbeza dengan buat status pelik-pelik di facebook. Pernah juga saya sentap dengan status facebook seorang kawan, terang-terangan dalam gurauan dia menyebut benda haram di status beliau. Macam terlalu bonding dengan benda-benda haram itu. Tapi saya faham dan dapat terima kerana saya mengenali dia seadanya sebagai rakan. Tapi kalau anak kecil 10 tahun yang membaca ayat itu, macam mana agaknya penerimaan si kecil tu? Seorang muslim di status facebook nye membuat perkara haram itu ini...Hmm... masyarakat sekarang kan sangat pandai menilai. Bukan nak cakap masyarakat dulu tak pandai menilai. Tapi sekarang budak-budak lebih terdedah kepada teknologi, lebih advance menyerap masuk maklumat itu ini.

Jadi berpada-padalah dengan gurauan. Facebook kan terlalu umum, even equipped dengan privacy tapi yang tak boleh dikawal sepenuhnya. Anda ada 500 rakan, mungkin 300 yang membaca status anda, mungkin 300 interpretasi yang dibuat berkenaan status anda. Dalam 300 interpretasi tu, timbangkan berapa peratus positif, berapa peratus negatif. Janganlah sampai orang lihat anda sangat-sangat menjengkelkan tak peka pada sensitiviti orang dan tak tahu adab bergurau.

Awak-awak pun, kalau dah tau orang bergurau tu janganlah serius sangat. Kalau dah tau awal-awal niatnya cuma bergurau, janganlah sentap dan berdendam. Janganlah sampai kau terfikir nak kutuk belakang atau tahap paling horror nak bomohkan dia sebab tak puas hati dia malukan kau dengan gurauan tu. Tak puas hati cakap depan-depan, atau pergi ludah saja di muka dia. Tak perlu sentap. Pemaaf itu kan lebih mulia. Itulah mumbling untuk hari ni. Moga entri kali ini ada manfaatnya pada saya dan awak-awak yang sudi singgah membaca. :-)

Sebelum penghabisan, suka saya memetik kata-kata yang diriwayatkan oleh At-Thabrani:-

Rasulullah s.a.w. juga bergurau, namun tetap jujur serta tidak ditambahi dengan kata-kata dusta. Baginda bersabda, "Sesungguhnya aku juga bercanda, dan aku tidak mengatakan kecuali yang benar."

Sekian. Assalamualaikum.

Peti #60 : Wordless Wednesday (#5) - KFC



p/s : Saya seorang 'tua' yang suka makan makanan untuk orang2 'tua' :-)

Tuesday, September 25, 2012

Peti #59 : Roh Mendung






Aku bukan malaikat bumi
berbias cahaya

Aku hanya di gigi langit
menggapai tangan yang paling tinggi

Aku hanya berteman bayang
tak dongak pada mentari

Aku hanya berlari di kaki langit
menggapai debu basah
menggenggam angin mendung
dalam larut sempadan laut

Aku hanya berteman cahaya
makin mendung menutup hari

Oh bintang tinggi muncullah!
bawa roh nyata
agar tangan bisa berpaut
bisa simpan dalam genggam

Mendung itu larut
membuat aku lena
dan tak jadi penakut

Aku cuma mahu
curi bintang-bintang
yang bawakan roh nyata
sinar benderang buat rabun mata

Kerana aku tunggu pagi
membawa peragut cinta
tiada gentar
kerana pergilah aku....

Hanya UNTUK DIA....
 


 

Monday, September 24, 2012

Peti #58 : Happily Engaged








Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu

Sumber : Instagram sepupu




Selamat menjadi tunangan orang buat my lovely cousin, Meina :-)


Friday, September 14, 2012

Peti #56 : Selamat Hari Malaysia

dari saya :-)

Saya pilih KEAMANAN 
Saya pilih KEHARMONIAN 
Saya pilih KETENTERAMAN 
Saya pilih KEMAJUAN 
Saya pilih MALAYSIA

Wednesday, September 12, 2012

Peti #55 : Kreatif (#1) - Gambar Adik-beradik

Assalamualaikum. Oleh kerana hari ini adalah hari Rabu Tanpa Kata-Kata (walaupun hakikatnya memang blog tak boleh berkata-kata pun), jadi saya hanya menggodek Miss Google dan terjumpa satu laman web yang sarat dengan foto yang kreatif. Hari ini dengan tidak banyak berkata-kata lagi, jom lihat aksi dua orang adik-beradik perempuan yang dirakam dengan penuh kreatif. Kesemua foto ini diambil oleh Jason Lee. Beliau berhasrat menghantar kesemua foto ini untuk tatapan nenek mereka. :-)


























Peti #54 : Wordless Wednesday (#3) - Rasa Kehidupan