Wednesday, July 9, 2014

Peti #103 : Alahan dan Mengidam



Assalamualaikum.

Sebenarnya sengaja buat tajuk 'Alahan dan Mengidam' ni. Esok-esok bila nak recall semula pengalaman mengandung pertama kali, boleh refer kat gerobok ni aje.

Alahan dan Mengidam ni memang sinonimlah dengan ibu-ibu yang mengandung kan!

Sejak mengandung ni, saya tidaklah mengalami simptom mengidam yang kronik. Ok, diringkaskan mengikut kronologinya begini:-

Pada bulan pertama, selera makan saya masih macam biasa. Alahan dan muntah-muntah juga masih tiada waktu ni. Masa ni, saya ingatkan saya ni memang jenis yang tiada alahan. Syukur sangat rasa! :-)

Masuk bulan kedua, selera makan saya makin berkurang. Tekak semacam tiada rasa. Makan pun sebab lapar. Kalau ikutkan tiada apa pun yang selera masa ni. Saya tak boleh menghidu bau-bauan yang kuat. Bau bawang, bawang putih, sabun, bau-bauan di kedai makan dan bau-bauan yang kuat memang buatkan saya tak selesa dan akan muntah. Situasi ni berlarutan sehingga masuk bulan ketiga.

Sepanjang bulan pertama hingga ketiga, saya hanya berselera makan nasi dengan ikan pekasam di samping roti kosong Gardenia sahaja. Paling tak boleh blah ialah bau kari, tomyam dan masakan yang ada ayam dan sup. Padahal kari adalah salah satu makanan kegemaran saya juga. Hehehehe...

Boleh dikatakan sepanjang bulan pertama hingga ketiga ni, alahan saya memang tahap gaban juga. Masa ni memang saya kerap muntah. Bangun tidur muntah. Dekat ofis pun muntah. Bersedia dengan beg plastik sepanjang masa. Dalam kereta saya ada standby. Dalam kereta suami pun ada standby. Dalam handbag pun ada standby. Boleh kata, saya dan plastik beg memang tak boleh dipisahkan sepanjang tempoh 3 bulan ni.

Bila keluar dengan suami nak beli barang, saya rela duduk menunggu dalam kereta saja. Sebab bimbang masuk ke pasaraya nanti ter'bluek' saja kerjanya. Saya pula bukan jenis yang suka makan asam, tapi kena makan jugalah buah pelam dan makanan yang masam-masam bagi mengurangkan gejala muntah-muntah tu.

Masuk bulan keempat, saya masih mengalami alahan. Kemuncaknya saya dimasukkan ke wad kerana alahan dan kencing kotor.

Selepas keluar dari wad, masa tu kandungan kira-kira 4 bulan lebih, selera makan saya dah mula ok sedikit demi sedikit. Masa ni, saya memang teringin nak makan Char Kue Teow sahaja. Mengidam ke tu??? Mungkin lah. Suami lah yang menjadi mangsa kena tapau untuk saya. Boleh kata, dalam seminggu 3 - 4 saya akan makan Char Kue Teow. Mujurlah kedai makan yang jual Char Kue Teow tu dekat saja dengan rumah.

Sampai satu masa, saya dah tak lalu makan Char Kue Teow, masuk 5 bulan selera saya mula beralih ke Laksa Penang. Jadi, sekali lagi suami juga jadi mangsa suruhan membeli laksa untuk saya. Boleh dikatakan setiap petang selepas balik dari kerja, suami akan belikan laksa untuk saya. Murah juga, hanya RM1.50 sebungkus, dapat Laksa Penang yang mengenyangkan. Dalam 2 minggu juga saya kemaruk dengan Laksa Penang.

Sekarang, bila kandungan dah masuk 6 bulan lebih, tekak saya dah boleh terima makanan macam-macam. Cuma adakala terasa tawar di tekak bila makan sesetengah makanan. Alhamdulillah peringkat alahan saya tidaklah berlarutan. Peringkat mengidam juga tidaklah lama. Itulah, Allah tarik nikmat makan kita sekejap. Dengan badan yang tak larat, baru kita tahu kepayahan dan keperitan untuk menjadi seorang ibu.

Oh ye... tahun ni juga sambut puasa bersama suami buat pertama kali. Jadi setiap hari saya memasak. Mujurlah saya dah boleh masuk ke dapur untuk memasak dan menghidu macam-macam bauan. Saya pun tak masak yang susah-susah pun. Saya bukannya chef dan bukanlah pandai sangat memasak. Cuma cuba untuk mengikut selera makan suami saya. Alhamdulillah, dah jarang beli macam-macam makanan di Bazar Ramadhan. Setakat ni setiap kali ke Bazar Ramadhan tak pernah berbelanja lebih dari RM15.

Alhamdulillah, kandungan juga sihat dan membesar dengan baik. InsyaAllah, bulan Oktober mengikut perancangan Dia. Doa-doakan semoga dipermudahkan ye. Selamat berpuasa semua!


No comments:

Post a Comment