Thursday, July 12, 2012

Peti #36 : Libur di Sabah

[Peti ini super duper panjang]
Assalamualaikum. Selamat petang. Saya tiada idea untuk tulis entry apa semenjak dua menjak ni. Risau sebab dah pertengahan bulan tujuh, tapi baru ada satu entri. Maka terus-terang hari ni hanya nak bercerita serba-sedikit dan berkongsi gambar waktu liburan di Sabah 2 minggu lepas. Diingatkan liburan ini tak pergi banyak tempat, memandangkan ada budak kecik turut serta, pergerakan ke mana-mana destinasi agak terbatas.

Rombongan kali ini agak ramai, seramai 15 orang (suppose 16 orang, tetapi emak saudara saya tidak dapat join kerana ada masalah peribadi). Yang join ialah famili saya dan famili mertua kakak no.1. Bolehlah gelarkan rombongan kami 'Rombongan Cik Kiah'. Perjalanan kami bermula dari Temerloh dengan 3 buah kereta, Si Putih saya, kereta kakak no.1 dan kereta Nurul, adik ipar kakak no.1. Kami bertolak ke KL untuk bermalam di sana sebelum berlepas flight ke Kota Kinabalu, Sabah pada keesokan paginya.

[Hari Sebelumnya - Petang Jumaat]

Bertolak dari Temerloh, selepas Asar petang jumaat. Semuanya ok hinggalah sampai di Tol Gombak. Oleh kerana tiada siapa antara kami ingat jalan nak ke rumah salah seorang kakak sy, maka dia akan datang menjemput kami di Tol Gombak. Setelah hampir sejam menunggu sampai dah bermisai-misai, berjanggut-janggut, berjambang-jambang, sampai badan masing-masing dah melekit-lekit bau masam campur air hujan, barulah kelibat dia muncul.

Masa tu KL tengah jam (biasalah semua orang keluar pejabat), dalam pukul 6.30 petang. Oleh kerana sakit terseliuh di kaki saya masih belum baik, saya minta kakak no.3 drive untuk perjalanan seterusnya ke rumah kakak no.2. Dalam tergesa-gesa nak keluar dari parking dari Tol Gombak tu, kereta kakak no.1, kakak no.2 dan Nurul tiba-tiba dah hilang dari pandangan kami, sedangkan Si Putih saya masih belum bergerak kerana dihalang oleh sebuah kereta yang tiba-tiba datang dari arah belakang. Kereta tu dah la macam menjengkelkan, entah nak masuk parking ke entah nak jalan terus ke. Tu yang buat kakak no.3 confused masa nak keluar dari parking. Maka bila hal sedemikian terjadi, terkocoh-kocohlah kakak no.3 menekan pedal minyak slow-slow keluar dari parking sambil saya memandang-mandang dalam ratusan kereta di hadapan kami mengecam di mana kereta kakak no.1, kakak no.2 atau pun Nurul.

Bila dah agak-agak rasa putus asa, kami pun dail la nombor kakak no.2, sebab dah lost dan salah masuk simpang (huhuhu, gelakkan diri sendiri dan gelakkan pada orang yang drive tu). Al-kisahnya, terpaksalah Si Putih buat u-turn, keluar dan masuk ke Tol Gombak. Hampir jam 10 malam, barulah kami sampai ke destinasi. Perjalanan memang agak meletihkan. Kalaulah tahu, lebih afdal bertolak dari Temerloh tengah malam, time tu jalan KL lengang sikit. Maka bermalamlah kami di KL pada malam tu.

[Hari 1 - Sabtu : Kuala Lumpur - Kota Kinabalu]

Keesokan paginya, jam 4 pagi, mata ni sudah celik. Tak tidur lena sangat, biasalah kalau tidur di tempat baru, malam pertama memang tak dapat tidur lena. Memang macam tu. Kami semua bersiap-siap dan pukul 5.15 pagi, kami bertolak ke LCCT walaupun flight kami hanyalah pada pukul 10.20 pagi. Kalut semacam aje, bukan apa, bila bawa Rombongan Cik Kiah ni, kena setkan masa betul2. Lagipun ada 5 orang askar kecil turut serta, jadi bila ada budak kecik ni, fahamlah ragamnya macam mana kan. :-)

Sambil menunggu di LCCT, memang kawalan orang dewasa seramai 10 orang nak mengawal 5 orang budak kecik pun rasa macam tak cukup tangan, kaki dan mulut. Al-maklumlah diorang tu masing-masing tak pernah naik flight, sampai kat airport, memang berlari-lari macam main kat taman permainan. Yang saya pelik bin hairan, anak orang lain hanya perhatikan aje gelagat anak-anak saudara saya berlari-lari macam anak ayam main kejar-kejar dengan anak musang. Hehehe...

Ragam di LCCT

Ok, sekarang cerita naik dan dalam flight, bila check in semua tiada masalah. Naik je flight, ketua pramugara kata "Wah, tu dia...Rombongan Cik Kiah kau!" Terus kami ketawa sama-sama. Anak saudara saya semuanya baik-baik duduk diam-tak-diam-sangat-laaa dalam flight, cuma tidaklah seaktif semasa di airport tadi. Semuanya masing-masing nak makan mee segera, masing-masing ulang-alik ke tandas, dan sempat jugalah diorang tidur dalam perjalanan 2 jam setengah tu. Sebenarnya flight tu hanya bergerak pukul 10.40 pagi, lewat sedikit kerana cuaca tidak begitu baik pagi tu.

Sesampainya di Kota Kinabalu International Airport (KKIA) kira-kira pukul 1 tengah hari, kami menunggu kereta sewa yang telah ditempah lebih awal oleh kakak no.2 saya. Untuk isi muatan seramai 15 orang, beserta beberapa luggages dan sebuah stroller, kami menyewa dua buah Avanza. Seperti dirancang oleh penyewa lebih awal, diberinya kami Avanza transmisi auto warna putih dan hitam seperti menyambut kedatangan kami dari Pahang. Terus kami dibawa ke Marina Court yang terletak kira-kira 15 minit perjalanan dari KKIA. Kami menginap di sana dengan menyewa sebuah apartmen 3 bilik yang sangat selesa. Ada 2 bilik air, 1 tandas, TV dilengkapi siaran Astro, dapur dengan pinggan mangkuk dan peti sejuk, mesin basuh, sofa yang empuk + perabot rumah dan air conditioned. Memang puas hati. Next time kalau ke KK beramai-ramai lagi, mungkin menginap lagi di sini.

Sesampainya di tempat menginap, anak-anak saudara saya buka baju, terus berendam di dalam tab mandi. Al-maklumlah kalau di rumah kami semua tiada tab mandi, yang ada hanyalah pancuran air, kolah air ataupun paip air di luar rumah. Kalau diorang mandi dalam kolah air, alamatnya bisinglah satu rumah.

Selipar pun jadi...

Setelah solat jamak dan bersiap seadanya, kami keluar beramai-ramai untuk makan tengah hari. Pusing-pusing di bandar KK, akhirnya kami makan tengahari merangkap petang di Restoran-Saya-Dah-Lupa-Nama-Restoran-Tu, hentam ajelah Restoran Melayu + Mamak..huhu. Pukul 3.30 petang, jangan kau nak expect sangatlah banyak menu berlauk, jadi kami dengan perut lapar ni makan ajelah apa yang ada, kebanyakan yang tinggal lauk berkari dan sempatlah saya merasa petola goreng tepung, alhamdulillah sedap juga.

Selepas tu, kami pusing-pusing sekitar bandar KK dan singgah ke Pasar Filipina. Saya terus cari fridge magnet kerana kegilaan saya dan kakak sekarang ialah mengumpul fridge magnet. Selepas melabur sedikit duit kat pasar tu, adalah hasil rembatan buah tangan yang kami dapat seperti key chain, gelang mutiara, kerongsang, pengetip kuku, kain batik, kuih cincin dll. Rasanya kalau  kau tak beli mutiara Sabah bila datang ke Sabah, jadilah macam kau pergi Sabah tapi kau macam tak pergi Sabah. (hahaha)

Petang itu, selepas ke Pasar Filipina, kami singgah di Pasar Malam. Di tepi-tepi jalan air laut dan banyak bot-bot nelayan dan jeti. Ada banyak gerai yang awak boleh lihat menjual makanan seafood yang fresh-fresh belaka. Nak dijadikan cerita, famili kakak no.1 dan mertuanya bergerak dengan satu kereta. Manakala saya, emak, famili kakak no.2 dan kakak no.3 dengan satu kereta lagi. Dalam berkira-kira nak makan apa untuk malam nanti, kami pun singgahlah di satu gerai di tepi jalan tersebut. Restoran Santai dot dot dot namanya. Dot dot dot tu nama pemilik gerai tu lah.

Mula-mula kami melangkah, kami disambut mesra oleh pemilik kedai. Style fresh seafood ini ialah kita pilih mana-mana lauk yang kita nak, dan tukang masak akan masakkan. Sementara yang lain menunggu di dalam kereta, saya dan kakak no.3 memilih ikan kerapu sederhana besar untuk dibakar, sotong 2 3 ekor digoreng tepung, kangkung goreng taucu, nasi putih dan air minuman kesemuanya untuk dibungkus.

Tunggu punya tunggu, waktu mula-mula memesan makanan, jam dah menunjukkan pukul 6.15 petang, waktu maghrib. Dari awal kami tiba, gerai itu masih tiada pelanggan. Sehinggalah jam 7.30 malam, hati yang sedari awal sejuk tiba-tiba jadi panas. Gerai yang tadinya tiada pelanggan melainkan kami, dah semakin dipenuhi pelanggan. Yang pelik bin hairan, kenapa makanan yang kami pesan masih belum siap, sedangkan mereka yang datang lebih kemudian dari kami, sedang enak menikmati makanan di meja masing-masing. Hampir sejam menunggu, hanya air minuman yang siap dibungkus. Sedangkan nasi putih yang tak sampai 5 minit nak bungkus pun belum nampak di depan mata. Teruslah kakak no.3 bertanya kepada tuan punya kedai, kenapa makanan yang kami pesan belum siap. Jawapan yang diberi, "Makanan yang dipesan, susah sikit nak masak, kena tunggu kejap lagi. " Fuh, berderau jugalah darah ni. Ada ke patut bagi alasan macam tu? Tunggu punya tunggu akhirnya siap jugalah makanan yang kami pesan. Confirm dah blacklist gerai tu. Pada sebelah malam tu, balik dari membungkus makanan, kami tak keluar dah, memandangkan ramai kanak-kanak yang masing-masing keletihan. Maka, lepak-lepak dan tidur awal malam itu.

[Hari 2 - Ahad : Kota Kinabalu - Kundasang]

Pagi itu celik-celik mata, sudah pukul 6. Kebiasaan memang kunci jam hp pukul 6 pagi. Tak tidur lena juga sebelah malamnya, maklumlah sebilik dengan kanak-kanak yang bangun tengah malam nak menyusu + bangun kencing malam.

Selepas subuh, sekitar pukul 7, hari dah cerah, namun mata masih mamai dan mengantuk. Maka ibarat orang mengantuk disorong bantal, terlelap jugak la seketika sebelum masing-masing bangun menunggu giliran untuk mandi. Seperti biasa, kanak-kanak riang tu mandi dalam tab mandi sampai basah-basah, lecak jugak la lantai di luar bilik air.

Rancangan pada hari itu ialah mahu berjalan-jalan lagi di sekitar bandar KK, namun tiba-tiba ipar mencadangkan rombongan kami pergi ke kaki Gunung Kinabalu. Sebelum ke Kundasang, yang mana terletaknya Gunung Kinabalu, kami pusing-pusing juga di bandar KK. Sempatlah ambil gambar di tepi jalan menikmati pemandangan sebahagian bandar KK di tepi laut, memang cantik, Subhanallah.

Bandar Kota Kinabalu di tepi laut, Subhanallah

Aksi dua orang budak lelaki

Sempat lagi...

Cool

Antara tempat yang kami lawati ialah di  Kota Kinabalu Wetland Centre dan Timatch Wetlands Education Centre yang terletak bersebelahan antara satu sama lainBayaran masuk untuk orang dewasa ialah RM5, kanak-kanak pula saya dah lupa. Mulanya saya rasa tiada apa pun yang menarik di sini. Tapi telahan saya ternyata meleset. Menelusuri jambatan kayu yang disediakan di sepanjang perjalanan memang mendamaikan. Dengan ditemani bunyi burung dan unggas, sesekali bau hanyir + hapak air paya bakau yang kuat menusuk hidung, memang terasa diri kita sangat dekat dengan alam. Sempat juga saya ambil gambar-gambar di sekitar kawasan ini. Kalau awak ada kamera DSLR, mesti kena bawa bila ke sini, boleh capture gambar pemandangan dan tumbuhan yang cantik. Saya hanya ada kamera digital Canon Ixus, itulah yang saya gunakan untuk tangkap gambar kat sini.

Kota Kinabalu Wetland Centre dan Timatch Wetlands Education Centre

Subhanallah, cantiknya...

Terjumpa 2 ekor kucing hitam kelaparan dalam wetland tu

Bunga loceng

Bunga seri pagi

Bunga raya

Kalau belangkas tu hidup, mesti saya dah lari...huhu

Subhanallah, masuk-masuk je cantik sangat

Cantik kan...

Masuk-masuk je nampak kayu api, suka tengok

Sebab suka, snap kat sini banyak kali

Tenang dan damai

Paya bakau

Kira-kira setengah jam kat sana, kami terus ke Suria Sabah (kompleks beli belah). Saya tak beli apa-apa di sini. Lagipun tujuan ke sini adalah untuk makan tengah hari. Kami makan di foodcourt tingkat 3. Memang masakan berlauk memikat selera. Saya teruja makan udang dan sotong celup tepung. Ayam masak lemon pun sedap. Maklumlah seafood kat sini semuanya segar-bugar belaka.

Setelah makan tengah hari dan lepaskan zohor, kami memulakan perjalanan ke Kundasang dengan hanya berpandukan GPS dan keramahan mulut bertanyakan orang-orang di tepi jalan.