Thursday, July 19, 2012

Peti #39 : Pucat = Natural

Assalamualaikum. Salam khamis. Dah sarapan? Dah mandi? Sihat? Harap-harap semuanya baik-baik aje la ye.

Teringat 2 3 hari lepas seseorang menegur saya, "Kenapa pakai make-up? Sebab nak nampak cantik ke? Nak tunjuk cantik tu kat sapa? Nanti dah selalu make-up, muka takde seri." Oh ok.

Sebenarnya ada 2 golongan perempuan. Ini hanya pendapat saya yang mungkin khilaf, tak semestinya awak kena terima.

PERTAMA ialah perempuan yang semulajadi cantik, tak perlu berbedak muka dengan ketebalan empat puloh inci, ber'lipstick' menyala merah bata dan ber'smokey eyeshadow' bagai. Biasanya perempuan sebegini mempunyai kompleksi (complexion) kulit yang cantik, bebas dari jerawat dan kulit berminyak dan memiliki kulit cerah. Alhamdulillah kurniaan Allah sebegitu pada mereka-mereka ini.

KEDUA ialah perempuan yang merasakan mereka terpaksa menutup kecelaan wajah dengan make-up. Mungkin disebabkan ada masalah kulit terutamanya jerawat, kulit berminyak dsb. 

Saya rasa saya termasuk dalam golongan KEDUA tu. Saya sendiri, kulit saya tidaklah cerah, agak gelap dan satu yang ketara ialah saya mempunyai lingkaran hitam di bawah mata yang ketara. Saya tidak begitu peka sejak bila lingkaran ni menjadi begitu jelas di mata, mungkin sedari zaman sekolah saya terbiasa tidur lewat. Maka, lingkaran tu semakin jelas kelihatan. Sampaikan di zaman universiti dulu pun, saya biasa tidur lewat. Bila musim exam, ada masanya saya tidak tidur hingga ke pagi mengulangkaji pelajaran. Adik-adik semua jangan amalkan tidur lewat. Nanti mata jadi sembab dan badan pun tak sihat.

Saya memang suka bermake-up dan mempunyai alat solek asas serba sederhana. Terkini saya ada  foundation (bedak asas), bedak debu (muka), lipstick, lipgloss, lipbalm, eyeshadow, blusher, maskara, eyebrow liner dan paling wajib bagi saya ialah eye liner.

Dulu semasa mula-mula menerjah alam pekerjaan, dengan rupa dan penampilan yang agak naif, saya pernah ditegur dan disarankan oleh rakan-rakan sekerja supaya menyerikan muka dengan make-up. Sebab kata mereka muka saya nampak pucat. Ada yang ok saja, kata mereka itu natural. Lama-kelamaan saya rasa teruja melihat akak-akak di tempat kerja yang cantik bergaya ditambah dengan solekan di wajah. Saya pun gunakan duit gaji yang ada membeli alat solek dan merasa lebih yakin bila memakai make-up.

Hakikatnya bila anda memakai make-up untuk ke tempat kerja, paling-paling pun anda perlukan 10 minit untuk bersolek, atau paling express 5 minit untuk bersolek tipis seperti mengenakan sapuan bedak, sedikit eyeshadow pada mata dan secalit lipstick di bibir. Dulu saya memerlukan lebih kurang 10-15 minit bersiap hanya untuk menyolek muka.

Hari demi hari, betapa banyak masa saya dihabiskan untuk bersolek. Bayangkan apabila pagi, bersolek sudah memakan masa 10 minit. Untuk solat Zohor, sesi mencuci make-up dan muka juga memakan masa 5 minit. Kemudian selepas solat Zohor, ambil masa 15 minit lagi untuk bersolek dan memakai tudung. Puratanya lebih kurang sejam saya ambil dalam sehari (atau mungkin lebih) hanya untuk bersolek dan mencuci muka. Hahahaaa..sampai begitu sekali.

Sekarang, saya semakin sedar bahawa saya harus berbuat sesuatu dengan keadaan yang semakin tak terkawal ni. Tapi saya tidak mahu lagi dicop sebagai muka pucat dan orang sakit apabila tidak mengenakan make-up. Sejujurnya bagi saya, agak leceh mengenakan make-up setiap kali hendak ke pejabat atau keluar bershopping atau keluar berjalan-jalan.

Sekarang juga, saya dah semakin mengurangkan pemakaian make-up, pakai tu pakai, namun sekadar solekan tipis, tidaklah nampak seperti opera cina lagi. Secalit lipstick cukup sekadar menutup pucat  di bibir, sapuan bedak muka pun tipis, pemakaian eye liner pun tidaklah seperti minah arab atau bollywood lagi. Oh ya, lagipun tabbaruj berlebihan dalam Islam tidak digalakkan, bersederhanalah dan yakin dengan rupa anda. Itu yang penting. Kalau seseorang tu dah suka kat kita, bukan hanya dia suka bila kita dalam keadaan bersolek rapi  aje kan. Saya menyeru kepada diri saya sendiri, yakin dengan rupa yang natural. Make-up nipis-nipis pun oklah, janji tidaklah dilihat pucat sangat dan janji tidaklah terlalu berlebihan. :-)

Sekian. Assalamualaikum.




3 comments: