Friday, July 6, 2012

Peti #35 : Roti Kacang Merah + Air Milo + Susu Tepung Everyday

Assalamualaikum dan salam jumaat semua. Wah-wah-wah, dah 2 minggu saya tak update blog. Saya harap awak-awak semua dalam keadaan sihat walafiat dan ceria selalu. Alhamdulillah 2 minggu kebelakangan ini, hidup saya ok, keluarga pun alhamdulillah ok,  kerja pun alhamdulillah ok. :-)

Hari dah petang, sebenarnya macam tak sesuai bercakap pasal sarapan. Tapi dari pagi tadi dah terfikir nak buat entri ni, cuma pagi tadi tak ada masa nak menaip. Sejak 2 3 menjak ni, asal sarapan je, saya makan roti kacang merah dicicah bersama air milo suam. Sejak dari minggu lepas, saya dah ambil kuantiti roti yang agak banyak. Saya rasa oh sedap-sedap-sedap-sangat-sangat bila cicah roti kacang merah tu dengan air milo suam, bukan roti berintikan kaya, bukan roti berintikan kelapa, bukan roti berintikan coklat, malah jauh sekali roti inti jagung dan inti beri biru. Memang dari kanak-kanak saya dah terminat dengan roti kacang merah. Hatta, kuih pau yang menjadi pilihan saya pun mestilah pau kacang merah. Perisa lain biasanya saya tolak ketepi.


Inilah sarapan pagi sejak 2 minggu kebelakangan ni...


Selain daripada air milo, ada lagi satu kesukaan saya, iaitu minum susu tepung. Bagi orang yang tak minum susu, susu tepung ni bagi sesetengah orang agak meloyakan untuk diminum. Tapi sejak dari kecil, kami adik-beradik memang disuapkan dengan susu tepung oleh mak.


Susu tepung pilihan keluarga kami everyday from Monday to Sunday, Everyday


Sehingga ke hari ni, mak memang kekal dengan susu tepung pilihan kami sekeluarga, Everyday. Saya pun rasa susu tepung Everyday lah yang paling sedap-tak-ingat berbanding susu tepung jenama lain. Ada sesetengah susu tepung tu, tekak saya rasa agak masin, dan ada yang seperti berbau hamis. Tapi susu tepung Everyday memang sedap untuk diminum atau diratah.

Going back to 1990's, apabila mak beli je susu tepung, kak long lah yang akan mengawal susu tepung tu. Kak long saya ni memang hantu susu tepung. Bila kami adik-beradik nak minum susu, mesti kak long yang pegang tin susu tu, kemudian dia akan mencatu setiap sudu susu yang diberikan kepada kami.

Biasanya kalau kami tiada, kak long akan meratah susu tepung tu senyap-senyap tanpa pengetahuan kami. Kalau kami nak meratah susu tepung tu, mesti dapat keizinan kak long terlebih dahulu. Terasa sungguh tidak adil bila kak long sesuka hati meratah susu tepung tu atas tiket dia yang mengawal susu tepung tu. Ada ketikanya, kak long akan menyembunyikan tin susu tu bagi mengelakkan kami meratah susu tanpa pengetahuan dia. Oh sungguh tidak adil dunia ketika itu!

Bancuhan susu tepung untuk diratah dengan rakus!


Sekarang, dah bergaji sendiri. Dah boleh beli susu tepung Everyday sendiri. Kak long sendiri pun masih mengekalkan tabiat meratah susu tepung sampai sekarang. Termasuklah saya. Cara saya ialah saya akan letak susu tepung setengah cawan, kemudian campurkan dengan sikittttttt je air. Lepas tu kacau-kacau-kacau dan meratahlah dengan syoknya. Ahhhh! dah tak sabar nak balik rumah ni, nak meratah susu tepung Everyday puas-puas! :-)

3 comments: