Tuesday, May 8, 2012

Peti #19 : Gula-gula getah Murakawa

Gula-gula getah Murakawa (gambaran saya)


Assalamualaikum. Selamat petang selasa kawan-kawan dan pembaca. Saya harap semuanya sihat dan ceria selalu. Minta maaf saya tak dapat menyiapkan cerita pasal Peti #18: Perihal Hati sebab saya tak bawa pensel warna hari ni. Lukisan hari ni pun tak berwarna haaa (maaf dah update, berwarna dah..huhu). InsyaAllah nanti saya ceritakan kemudian.

Masa kecil-kecil, kedai runcit berdekatan rumah adalah rumah kedua. Jadi bila kebetulan ada 20 sen di dalam poket, mesti ke kedai runcit, kalau tak ke kedai runcit ke mana lagi kan? Dan kalau tak beli jajan (cekedis), mestilah beli aiskrim Malaysia atau askrim pop, atau pun gula-gula, lagi satu gula-gula getah (chewing gum). Semasa saya kanak-kanak, kami suka mengunyah chewing gum. Masa itu, tidak tahu pun mengunyah chewing gum itu adalah salah satu senaman mulut selain menjadi mulut murai dan bersedekah senyuman. Jadi kami selalu ke kedai Runcit Abang Man yang dekat dengan rumah sebab nak beli chewing gum.

Salah satu chewing gum yang sangat famous di tahun 90-an ialah chewing gum Murakawa. Pembalutnya ada gambar beruang. Chewing gum ini magik sebab di sebelah dalam pembalutnya ada gambar. Bukan gambar saja-saja dia letak. Tapi awak boleh basahkan gambar tu dengan air atau cara yang keji sikit ialah letak air liur awak dekat gambar tu kemudian tepekkan pada mana-mana bahagian badan. Biarkan kering dalam 1 atau 2 minit, kemudian tarik semula pembalut tu.

Salah satu gambar di sebelah dalam pembalut


Taraaaaa....jadilah tatu tiruan. gambar tu ditekapkan kat atas kulit awak lah...macam tu.Itulah cara saya berseronok masa kanak-kanak. :-)

Sekian. Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment