Thursday, May 10, 2012

Peti #21 : Cahaya Paling Terang

Kamu pernah marahkan saya, hingga lebam dan berbirat punggung saya dipukul getah paip akibat main air banjir.

Kamu masak tiap-tiap hari untuk kami makan, biar jadi cepat besar. Even telur goreng kamu adalah terbaik in the world.

Kamu selimutkan saya bila tengah malam, saya sedar dan dapat rasakannya.

Kamu tak pernah lupa belikan glukos untuk kami semasa kecil, kata kamu, glukos baik untuk tenaga.

Kamu tak jemu-jemu menyental kotoran di pakaian kami, saban hari, saban malam.

Kamu yang menangkan saya bila saya kalah bergaduh dengan kakak dan arwah abang.


Kamu jadi bantal peluk saya bila waktu tidur.

Kamu pernah melarang saya ambil subjek Pendidikan Seni SPM, kamu kata itu bukan yang terbaik buat saya.

Kamu yang saban hari menyeterikakan baju sekolah kami waktu kami kecil.

Kamu belikan saya gaun biru kembang dan sepatu hitam berkilat semasa saya darjah 1.

Kamu pernah menggendong saya meredah banjir untuk ke sekolah.

Kamu tahu tak? Kamulah insan paling tabah di mata kami.



Terima kasih kerana buat hidup kami begitu bermakna.

Terima kasih Allah kerana menciptakan dia terlebih dahulu dari kami.


Sayang mak

Kamu MAK saya yang saya sayang dunia akhirat.
Kamulah CAHAYA PALING TERANG DALAM HIDUP SAYA.
Kamulah insan terakhir yang ingin saya pandang sebelum mata saya terpejam.
Senyuman kamulah ingin saya pandang sebelum nafas saya terpadam.


Dalam bulan May ada Hari Ibu. Entri ini khas untuk Mak saya di rumah.

1 comment: