Thursday, May 17, 2012

Peti #24: Fakta Demam

[Peti ini separa panjang]
Assalamualaikum dan selamat petang khamis ye awak-awak semua. Semuanya sihat kan, mudah-mudahan. If ada yang kurang sihat, batuk ke, sakit tekak ke, demam ke, maka hendaklah kamu cepat-cepatlah berubat, pergi beli ubat, atau pergi Klinik 1Malaysia.

Baiklah, saya nak kongsikan serba sedikit fakta tentang demam. Dan di akhir sekali nanti saya selitkan sedikit amalan mengubati demam panas menurut Islam, sangat praktikal dan sangat simple, yang penting kita harus iringi dengan rasa yakin dan mohon belas ehsan pertolongan dari Allah s.w.t yang mencipta kita, yang menyihatkan tubuh badan kita, dan yang mengurniakan sakit kepada kita agar kita lebih mensyukuri segala nikmat-Nya semasa kita sihat.

Oklah, menurut laman web panduanpercuma.info, takrif demam adalah seperti berikut:-


Definisi

Demam adalah satu gejala, bukan penyakit. Ia ditunjukkan sebagai suhu badan yang meningkat luar biasa tinggi. Ia merupakan tanda meningkatnya nilai sasaran termoregulator (pengawalan suhu) badan. Sebenarnya ia adalah satu cara anda melawan penyakit.


Suhu badan yang normal dan abnormal

Purata suhu badan manusia yang normal ialah di antara julat 36 - 37.4 darjah celcius.

Suhu normal di bahagian rektum (faraj) ialah 0.5 - 1.0 darjah celcius lebih tinggi daripada suhu oral (di dalam mulut). 

Suhu ketiak adalah 0.5 - 1.0 darjah celcius lebih rendah dari suhu oral.

Suhu rektum pula adalah lebih tepat daripada suhu oral.

Oleh itu, demam secara amnya merujuk kepada suhu oral melebihi  37.8 darjah celcius, suhu rektum melebihi 38.3 darjah celcius atau suhu ketiak yang lebih tinggi dari 37 darjah celcius. (Jadi sekarang kita sudah faham dan jelas  kenapa termometer untuk check suhu badan biasanya diletakkan di bawah ketiak atau di dalam mulut).

Apabila suhu badan seseorang meningkat lebih daripada 40.0 darjah celcius, rawatan gejala perlulah dilakukan terutamanya jika demam itu berpanjangan. Tetapi jika suhu melebihi 41.0 darjah celcius, demam yang dialami boleh dianggap sebagai kes kecemasan perubatan. (Jadi kita jangan ambil mudah juga tentang demam yang berpanjangan dan suhu badan yang tinggi mendadak).

Menyukat suhu badan 

Sesiapa pun boleh menyukat suhu badan sendiri atau orang lain dengan menggunakan termometer yang bersesuaian. Ingat, semasa sakit, termometer yang sama patut digunakan kerana ketepatan termometer berbeza-beza mengikut jenisnya.

Termometer kaca perlu dibasmi kuman setiap kali sebelum digunakan.

Termometer untuk sukat suhu badan awak masa demam le...

Untuk bacaan suhu yang tepat, kita tidak seharusnya terlibat dalam aktiviti fizikal yang kuat macam berlari atau bersukan, merokok atau minum minuman yang panas atau sejuk 5-20 minit sebelum suhu diambil. 


Apa yang anda boleh buat ketika demam
-Minum air yang banyak terutamanya air kosong untuk menggantikan cecair dan elektrolit yang telah hilang dalam badan.
-Catatkan bacaan suhu badan setiap 2 jam atau ketika terdapat perubahan gejala.
-Lapkan badan dengan air suam dan ambil parasetamol.
-Jangan beri aspirin kepada kanak-kanak atau remaja yang berumur di bawah 20 tahun.


Minum banyak air terutama air kosong masa awak demam okay :-)

Di sini saya ingin kongsikan sedikit amalan yang boleh kita amalkan dalam kaedah pengubatan demam panas menurut Islam. Saya ambil dari buku Indahnya Hidup Bersyariat (Dato' Ismail Kamus & Mohd. Azrul Azlen Ab. Hamid). Selamat beramal :-)


Marilah kita sama-sama amalkannya...:-)


Sekian. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment