Wednesday, May 16, 2012

Peti #23 : Berbaloi- baloi

[Peti ini separa panjang]
Assalamualaikum semua. harap awak-awak sihat hendaknya.

Dari saya


Saya nak cerita pengalaman saya semasa darjah 1. 

Saya bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Kampung Tengah, Temerloh. Sekolah yang terletak berhampiran jugaklah dengan kampung saya. Ok, dipendekkan cerita, semasa saya darjah 1, guru kelas saya bernama Cikgu Maznah. Cikgu Maznah ni ketika itu saya rasa umurnya hampir 40 tahun. Saya seorang budak yang pendiam jugak di sekolah. Cikgu Maznah mengajar subjek Matematik dan Bahasa Melayu. 

Nak dijadikan cerita, saya adalah budak yang lemah dalam Matematik. Satu hari di awal tahun 1991, ketika pelajaran Matematik, Cikgu Maznah bawa bongkah-bongkah kecil yang banyak untuk digunakan dalam pengiraan subjek Matematik pada hari itu. Maka kami murid-murid tahun 1T diberikan bongkah-bongkah tu secara sama rata, adil dan saksama bilangannya untuk setiap orang.

Cikgu Maznah menyuruh kami membuat pengiraan tambah tolak yang sangat kacang, namun amatlah payah bagi saya ketika itu. Cikgu Maznah menulis soalan pengiraan di papan hitam, dan menyuruh kami membuat pengiraan menggunakan bongkah-bongkah tadi. Sambil itu, Cikgu Maznah berjalan-jalan dan memeriksa jawapan setiap seorang dari kami dalam kelas itu. "Oh, bagus Bukhari memang pandai!", "Bagus Fadilah pun betul!" ... Ok,bagus!... Ok, betul!.. Cuba awak kira betul-betul.. Ok, bagus!... Ok, betul! itulah yang terkeluar dari mulut Cikgu Maznah sementara dada saya berdebar dub-dab-dub-dab menunggu beliau tiba di meja saya.

Sekali....... 'Panggggggggggg' ... Rupa-rupanya saya telah berada di angkasa lepas, tapi tak nampak pun UFO, mana planet Namek? Bezita dan Friza pun takde.  Cuma saya lihat dalam samar-samar ada bintang-bintang kecil berpusing-pusing di atas kepala saya. 'Ouchhhhhhh! Sakitnya!!!' hanya kata-kata dalam hati. Sakit tau tak Cikgu kena ketuk dengan pembaris kayu 1 meter tu.

Sampai hati Cikgu Maznah ketuk kepala saya dengan pembaris tu. Saya ni dah la saiznya mini, berbaris dalam barisan kelas waktu perhimpunan tu pun saya duduk di barisan nombor 3 tau Cikgu, nampaknya lepas ni saya kena duduk di barisan depan sekali lah. huhuhuhu...

"Salah yang awak buat ni! Kira semula!" tutur Cikgu Maznah dalam nada yang agak keras. Kasihan saya Cikgu, sudahlah umur 7 tahun, bersaiz mini, diketuk dengan pembaris yang ketinggiannya hampir sama dengan ketinggian badan saya je waktu tu. Hanya air mata aje yang bergenang di kantung mata saya waktu itu.

Peperiksaan akhir tahun Matematik saya, saya dapat Gred A walaupun bukanlah markah 100, tapi saya sangat-sangat berterima kasih sebab Cikgu Maznah la cikgu yang pertama yang memukul saya, walaupun rasanya sakit ketika itu, tapi saya rasa berbaloi- baloi dihentam kepala saya dengan pembaris kayu Cikgu tu. Saya dah tak belajar dengan Cikgu Maznah bila masuk darjah 2 hinggalah tamat darjah 6. Dialah Cikgu kelas saya yang garang, namun sangat berhati mulia. Saya dah tak pernah jumpa Cikgu Maznah lagi selepas saya tamat sekolah rendah. Mungkin beliau pun dah bersara sekarang.

Hari ni semua murid-murid di sekolah bersuka ria, dan guru-guru rasa terharu dapat ucapan Selamat Hari Guru dari anak-anak murid dan bekas anak-anak murid. Ada sekolah yang membuat sambutan Hari Guru hari ni, jadi selamat membuat persembahan ye.

Anak buah saya yang darjah 1, yang sekolah tadika dan pra sekolah juga 2 3 hari sebelum dah sibuk nak bagi hadiah pada cikgu-cikgu diorang. Memang excited semuanya.

16 Mei ialah Sambutan Hari Guru di Malaysia. Setahu saya, negara-negara lain menyambut Hari Guru pada tarikh yang berbeza. Contoh seperti yang saya petik secara rawak dari Wikipedia ialah:-

  • Argentina - 11 September
  • Australia - Jumaat terakhir bulan Oktober
  • Brunei - 23 September
  • Columbia - 15 Mei
  • Hong Kong - 10 September
  • Hungary - Ahad pertama bulan Jun
  • India - 5 September
  • Iran - 2 Mei
  • Indonesia - 25 November
  • Mesir - 28 Februari
  • Mongolia - Minggu pertama bulan Februari
  • New Zealand - 29 Oktober (oh sama harijadi dengan Petimasa lah pulak..hehe)
  • Pakistan - 1 Disember
  • Singapura - Jumaat pertama bulan September
  • Amerika - Meraikan Hari Guru selama seminggu dalam minggu pertama bulan Mei. Menyambut Hari Guru Kebangsaan pada hari Selasa minggu tersebut
  • Thailand - 16 Januari
Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru dan jutaan terima kasih kepada semua guru-guru yang pernah mendidik saya, dari saya bersekolah di Tadika Kemas Kampung Pangsenam, Sekolah Kebangsaan Kampung Tengah Temerloh, Sekolah Menengah Kebangsaan Abu Bakar Temerloh, pensyarah-pensyarah di UiTM Machang Kelantan, dan UiTM Puncak Perdana Shah Alam. Terima kasih sangat2 sebab cikgu-cikgu semua mendidik saya dengan penuh hemah sehingga saya jadi macam saya hari ni.

Selamat Hari Guru juga buat arwah abah, buat kak long dan suaminya, buat sepupu saya dan semua kawan-kawan pendidik di MRSM. :-)

Sekian. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment