Tuesday, June 5, 2012

Peti #25 : 10 Perkara Yang Akan Membuat Anda Bersyukur Kepada Allah S.W.T

Assalamualaikum. Semoga awak-awak sihat dan sentiasa di bawah rahmat-Nya. Sudah 2 minggu lebih saya tak tulis entri baru. Alhamdulillah masih diberi kesempatan menikmati hidup dan bernafas di muka bumi yang indah ini. Saya rasa seakan-akan tiada kekuatan dan kegagahan yang luar biasa untuk menulis entri baru sepanjang 2 minggu lepas. Biasalah, bila student  baru masuk, maka kakitangan pun sibuk, menyibuk, dan buat-buat sibuk sepanjang minggu orientasi.

Baiklah, saya nak petik sedikit perkongsian yang saya dapat dari laman web peribadirasulullah yang boleh kita sama-sama renung dan hayati perilaku, perbuatan, perangai kita sama ada keterlaluan terhadap insan atau perkara/ benda di sekeliling kita. 

Ini dia.....

10 Perkara Yang Akan Membuat Anda Bersyukur Kepada Allah S.W.T 

SATU : Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik, fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.


Jangan mudah marah dan keluarkan kata-kata sesat dan cacian kepada orang lain.

Lebih baik kita diam dari berkata sesuatu yang buat orang lain dan diri sendiri sakit hati

DUA : Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan.

TIGA : Sebelum kita mengeluh bahawa keadaan kita teruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan terburuk dalam hidupnya.

EMPAT : Sebelum kita mengeluh tentang isteri kita yang kerap berleter, fikirkan tentang orang yang tiada teman hidup dan sentiasa berdoa ditemukan jodoh mereka.


Sabar aje lah... :-)


Bersyukurlah anda masih mempunyai pasangan dan keluarga di sekeliling anda :-)

LIMA : Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita, fikirkan tentang seseorang yang sangat menginginkan zuriat tetapi dirinya mandul.

ENAM : Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak melakukan tugasnya, fikirkan tentang orang-orang yang tinggal di jalanan.

TUJUH : Saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan, fikirkan tentang pengangguran, orang-orang kelainan upaya yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

LAPAN : Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apa-apa pun untuk dimakan.


Anda : Menu tengah hari ini

Orang lain : Tiada menu pun untuk dijamah


SEMBILAN : Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain, ingatlah bahawa tiada seorang pun yang tidak berdosa.

SEPULUH : Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan, tersenyum dan berterima kasihlah kepada Allah kerana kita masih hidup! Alhamdulillah...:-)

Sekian. Assalamualaikum.


Sumber :  cintashizen

3 comments:

  1. kuih kacang sedap...dari dulu feveret tuh...hehe. kalo nak kuih koci nanti biar makde beli kat pekan sari ahad ni...

    ReplyDelete