Wednesday, April 25, 2012

Peti #13: Senyum Ada Makna

[Peti ini separa panjang]
Assalamualaikum. Salam Hari Tengah Minggu buat semua. Harapnya awak semua sihat ye. Kurangkan minum kopi dan teh demi kesihatan kita bersama.

Saya rasa banyak benda yang jadi kat kita buat kita rasa malu. Kalau malu sikit-sikit boleh la cover buat muka selamba badak kan. Tapi kalau malu dah tahap tak tahu mana awak nak sorok muka bam bam awak tu, aduhai memang tak boleh nak sorok bawah meja la pun.

Lokasi : Pasaraya sederhana besar
Tarikh kejadian : Hari Selasa, tahun lepas, tarikh tak ingat, bulan pun tak ingat

Satu petang, lepas balik dari kerja, saya plan nak jalan-jalan sekejap ke bandar. Saya pun singgah kat satu pasaraya ni. Saya nak beli sedikit keperluan dapur (perlu ke nak mention? huhu). Hari tu saya pakai jubah hitam, jubah baru ye. Lepas park Si Putih betul-betul dekat depan pasaraya tu, saya pun melangkah keluar dari kereta. Saya pun bajet lah macam saya paling cun, mungkin sebab tu ada sepasang suami isteri yang umurnya saya kira pertengahan abad pandang-pandang sambil buat senyum ada makna. Saya pun memang ingat saya paling cun meletup kebabom dah masa tu.

Tak habis di situ, saya pun masuk ke pasaraya terus ke ruangan makanan dan minuman. Ruangan tu berhampiran je dengan cashier. Saya pun beli la 2 3 kotak air susu kocak. Saya perasan ada 2 3 orang cashier yang saya kira lepasan SPM agaknya pandang-pandang dan senyum-senyum sesama diorang, senyum yang ada makna lagi.

Saya pun rasa pelik pulak la kan. Dalam hati dah berkata, 'Lawa sangat ke aku hari ni? penangan jubah baru kot' (huhuhu...)

Lepas tu saya pun terus la ke cashier untuk buat pembayaran. Adik cashier tu cakap, "Akak, baju akak koyak la kat belakang". Saya pun gelabah gila awak. 'Koyak? Apa? Koyakkkkkkk?'  Saya tanya dia sambil buat muka cuak cover line, "Besar ke koyak tu dik?", dia jawab, "Besar jugak la kak."

Bahagian belakang baju (jubah)


Terus saya cepat-cepat blah lepas bayar. Saya rasa malu yang amat, awak adik-adik cashier belasan tahun tu gelak-gelak kerang busuk kat saya. Tapi nasib baik adik tu bagitahu saya. Kalau tak, mesti saya jalan-jalan satu bandar sambil buat muka confident cun, padahal tak sedar-sedar dah bertambah ketebalan muka saya ni tahap jalan tar kena lalu dengan lori balak pun tak ada effect.

Besar tu koyaknya...


Dalam kereta memandu pulang, saya senyum sorang-sorang sambil berfikir. Oh, rupanya saya dengar bunyi "Prappppp....!" masa mencangkung tutup pintu kat office sebelum balik tadi. Dalam hati rasa berbuku juga, beli jubah baru, pertama kali pakai dah koyak. Terus rasa taknak beli baju kat kedai tu dah. Padahal kedai tu tak bersalah pun. Jaga-jaga bila awak perasan ada orang senyum-senyum dekat awak. Takut diorang senyum tu ada makna...:-)

Sekian. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment