Wednesday, April 18, 2012

Peti #7 : Kangen

Tiba-tiba hari ini kangen dekat anak buah yang kecil dan comel dan montel dan masam bau besi dan buat muka comel bila menangis. Yang sekarang asyik nak duduk atas riba orang atau mesti nak kena dukung, kalau tak dia buat 'konsert'. Yang sekarang asyik nak berborak dengan orang dan senyum sampai nampak gusi kalau orang tegur dia.Yang sekarang suka golek-golek-golek-golek-golek-golek macam ala hindustan bila baring atas tilam.

 Inilah dia yang dimaksudkan

Lepas tu kangen kat sorang lagi anak buah yang suka senyum menyeringing (macam senyum kerang busuk), yang sangat cerdik, dan mini dan kami panggil dia Einstein Junior. Yang sekarang ni suka sangat ambil kerusi meja makan dan panjat sinki dapur untuk main air. Yang kadang2 mandi dalam sinki sampai berat 'pampers' dia. Yang tengah suka pakai kasut dan selipar orang besar dan pakai spek mata orang besar.

Inilah dia yang dimaksudkan

Lepas tu kangen dekat budak 4 tahun yang sangat petah dan ramah tamah punya banyak cakap. Yang mungkin tengah duduk kat rumah dengan mak waktu ni. Yang sangat suka menyanyi lagu I Like to Move Like Jagger untuk hiburkan hati sendiri. Yang sangat defensive, bila tengok orang lain kena marah, dia akan back up atau defend orang yang kena marah tu. Yang sangat peka dan teruja dengan design-design beg sekolah yang baru dan yang paling suka makan dan tak banyak kerenah bila bab makan-makan ni.

 
Inilah dia yang dimaksudkan

Lepas tu kangen dekat budak 6 tahun yang kami panggil ustaz. Yang sangat-sangat-sangat manja sebab anak bongsu. Yang sangat pandai bercakap dan buat loyar buruk dan suka mengenakan orang. Yang hobinya sekarang main badminton petang-petang. Yang akan kembang hidung bila kena puji. Yang sangat suka susu kocak Dutch Lady Strawberry.

 Inilah dia yang dimaksudkan

Lepas tu kangen dekat anak buah yang dah darjah 1 yang masa kecik-kecik suka sangat suruh saya lukis belon untuk dia. Yang masa tu dia 5 tahun, waktu saya tengah kroh kroh krohhh tidur, dia kejutkan saya terus tunjuk kapal terbang kertas yang dia buat. Yang sangat pandai menilai cantik atau tak cantik dan beri komen pedas kepada apa2 atau siapa2 yang tak kena pada mata dia (kalau kau mekap pelik-pelik, pakai baju tak cukup inci(s) dan baju yang mengepat badan, habis la kau kena tazkirah, huhuhu...). Dan yang sangat cantik tulisan dia.

Inilah dia yang dimaksudkan

Balik ni mesti boleh jumpa semua anak buah saya. :-)

Sekian. Assalamualaikum.

2 comments:

  1. terlalu comel baby yg tdo tu.. mm bile la nak ade baby.. :(

    ReplyDelete
  2. :) tu anak buah sy yang kecil sekali sekarang, daud nama die, dah 7 bulan umur die. insyaAllah mudah-mudahan awk diberi peluang ada baby sendiri :)

    ReplyDelete