Friday, April 20, 2012

Peti #9 : Kabus

[Peti ini separa panjang / panjang jugak kot]
Assalamualaikum dan salam jumaat. Saya doakan kita semua sihat dan dilimpahi rahmat melimpah ruah.

Pagi ini berkabus, sangat cantik, macam berada di alam fantasi, Siti Di Alam Fantasi. Duduk di office tingkat 4, bila melihat ke luar jendela, tengok bukit dan pokok berbalam, burung-burung terbang mundar-mandir di udara, buat langit dan udara jadi satu. Suasana pagi macam ni memang sangat aman dan tenang.

Bila tengok lama-lama, terasa macam di sebalik kabus tu ada dunia lain. Betul-betul rasa nak feeling macam Alice in Wonderland. Tiba-tiba jalan slow-slow-slow-slow dan teramat-amatlah slow sampai pijak semut pun tak mati, rupanya kita dah jadi kecik macam besar kerengga je, lepas tu teruslah nampak cicak tu macam tyrannosaurus rex yang akan pijak-pijak dan makan awak. Hahaha....Ah, karut sangat kan. Nak cerita pasal kabus tetiba masuk dinosaur pulak.


Mana satu entah cicak yang nak pijak-pijak dan makan awak tu....(yang color coklat tu la kot. hahaha...)


Ok, saya dah google serba-sedikit tentang kabus.Rasanya kalau taip di google ada la juga info tentang kabus ni.

Ringkasnya tentang kabus
Kabus ni sebenarnya wap air yang terkondensasi menjadi seperti awan. Kadar kelembapan wap air ini hampir 100%.

Okay...okay...mana satu, kabus ke kabut?
Sebenarnya sama, tapi ada macam tak sama sikit...huhu. Kabus ni awan yang mengurangkan darjah penglihatan kurang dari 2km. Bezanya dengan kabut ialah awan yang mengurangkan darjah penglihatan kurang dari 1km. Senang cerita, kabut lagi tebal dari kabus, lebih light. So kalau pagi2 awak drive kereta pergi kerja tu, awak rasa macam dah tahap awak tak nampak jalan sampai rasa dah termasuk ke lorong sebelah, apatah lagila awak nak nampak katak kodok melompat-lompat lintas jalan, itu maknanya kabut la tu.hehehe..

Ada ke tempat yang setiap masa ada kabut?
Tempat yang paling berkabut (bukan berkabus tau, sebab berkabut tu lebih hardcore..huhuhu) di dunia adalah Grand Banks di lepas pantai pulau Newfoundland, Kanada. Hal ini disebabkan tempat ini merupakan pertemuan arus Labrador yang dingin dari utara dengan arus Teluk yang hangat dari selatan. Daratan yang paling berkabut di dunia terletak di Point Reyes, California dan Argentia, Newfoundland, yang diselimuti kabut lebih daripada 200 hari dalam setahun (ayat ini copy paste dari sini).


Ini kat Grand Banks. Kan dah cakap dia berkabut, air laut dengan awan macam jadi satu. macam i love u, awak dan saya, kita satu.(hahaha)


Ini siapa pandai geografi tak payah tengok peta pun dah tau Grand Banks tu kat mana kan, kan, kan, kan, kan!. Macam saya ni...saya mengaku saya tak pernah tahu pun ada tempat nama Grand Banks. Tak tau pun dia kat Kanada..:-)


Sumber : timtyson.us
Suka sangat bergambar berlatarbelakangkan kabus ye. Inilah salah satu pemandangan dekat Point Reyes, California. Kat sini la dataran paling berkabut di dunia. (Malaysia pun berkabut macam ni juga kot, tapi tidak la hari-hari atau terlalu kerap macam kat tempat ni)


Sumber : timtyson.us
Eh, ada enche rusa rupanya kat situ. Ini pun dekat Point Reyes.


Ini pun dekat Point Reyes. Cantik kan gambar ni.

Oklah, ada peringatan sikit. Kalau pagi-pagi pergi kerja tu, yang mana drive time tengah kabus tak kira la kabus suam-suam kuku atau pun kabus tebal ke, silalah nyalakan lampu kenderaan dan pandu berhati-hati. bukan apa bawak laju-laju jalan licin time kabus (wap air kan-kan-kan), tension jugak kalau sesetengah pengguna jalanraya memecut laju, pastu tak pasang lampu, pastu kabus tebal pulak tu, pastu cocok-cocok belakang kereta kita, lepas tu potong tak bagi signal, pastu rasa nak bom je orang tu. Astaghfirullahal'azim...

Oklah saya penat la taip. nanti saya share lagi ye kalau ada info boleh kita baca-baca sama-sama. :-)

Sekian. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment