Wednesday, April 18, 2012

Peti #5 : Kicap

Sumber : azizwan.com

Assalamualaikum. Dulu masa kecik-kecik, masa di bangku sekolah (ceh, ayat nak skema je), memang minat makan nasi dengan kicap. Kicap paling favourite, Kicap Cap Kipas Udang. Kalau mak beli kicap tu, mesti kicap manis, kicap masin kurang minat kurang makan. Kicap manis botol kertas merah, kalau kicap masin, kertas hijau.

Arwah abang saya dulu memang 'hantu' dengan kicap. Mak saya cakap, makan kicap nanti kulit jadi hitam. Orang tua-tua pun selalu cakap kalau orang perempuan time mengandung, jangan makan kicap nanti kulit anak kau gelap (kebetulan la sangat kan kalau baby tu keluar kulit gelap, mesti kau cakap "tu laa, banyak makan kicap". kalau baby tu keluar kulit putih kau tak cakap pulak, "kalau kau tak makan kicap, lagi putih melepak kulit anak kau ni!" huhuhuhu ape entah saya merepek). Tak apa lah, apa ada pada warna kulit kan. Adik-beradik saya pun semuanya gelap macam mendung kelabu. Semua pun suka makan kicap.hehehe...

Hari ni saya bawa bekal hati ayam masak kicap. Simple aje makanan saya hari-hari. Semalam mak beli hati ayam, malam semalam rebus sekejap dengan asam keping, lepas tu sebelum tidur saya masak. Ni la menu breakfast merangkap luncheon saya hari ni. :-)

Sekian. Assalamualaikum.


Bekal hari ni hati ayam berkicap aje...:-)    

No comments:

Post a Comment